روش تدریس یا Teaching Method
روش تدریس و مهارت آموزی (Training)
تدریس به آن قسمت از فعالیتهای آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق میافتد اطلاق میشود و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از سوی معلم است
معمولاً در تدریس حداقل سه ویژگی برشمرده میشود:
- وجود تعامل بین مدرس و یادگیرنده (نه یک جریان یک طرفه که مدرس مثل ضبط صویت مباحث را تکرار کند)
- وجود اهداف از قبل تعیین شده (که مدرس بداند به چه هدفی این فعالیتها را انجام دهد)
- ایجاد فرصت مناسب و آسان برای یادگیری. (تا یادگیرنده بتواند به آسانترین روش ممکن موضوع را فرا بگیرد)
پس (1) تعامل (2) هدف داشتن (3) شیرین بودن یادگیری
روش تدریس صرفاً انتقال اطلاعات نیست و جنبه تسهیل شرایط یادگیری و تعامل در آن بسیار پررنگ است .
مهارت هایی که در تدریس باید ، مدرس داشته باشد .
1 – فن سخنرانی
2 – نفوذ کلام
3 – صداقت گفتار
4 – ارتباط درست و مؤثر
5 – و……
معرفی چند روش تدریس
به صورت کلی یک مدرس – دانسته یا ندانسته – روشی برای تدریس خود دارد.
این واژه ندانسته در سطر بالا خیلی قابل تامل است .
- وقتی ندانسته روش تدریسی داشته باشیم ، برخی مسائل زودتر یا دیرتر از موقعیت و زمان مناسب مطرح خواهد ش.
- در ضمن ممکن است مورد یا مواردی اساسی از قلم بیفتد . یا تحت جو قرار بگیریم و در موردی زیاده توضح دهیم .
- یا حتی گاهی ناخواسته وارد بحث های حاشیه ای شویم که برخی دانش آموزان سعی می کنند ، جو کلاس را به دست گرفته
- و حواشی را پر رنگ و درس را در سمت خاصی سوق دهند .
در هر روش تدریسی شناخت مخاطبان، نوع رفتار با آنها، روش انتقال مطلب، هوشهای (احساسها و بخشهای مختلف مغز ) درگیر شده و… همه و همه متفاوت خواهند بود و تأثیر روشهای آموزشی صحیح بسیار فراتر از تصور اغلب افراد است.
به صورت کلی روشها و فنون تدریس را به چهار بخش کلی تقسیم میکنند:
- روشهای تدریس بر اساس انتقال مستقیم اطلاعات و آموزشها
- روشهای تدریس و آموزش بر اساس تعامل
- روشهای تدریس مسأله محور
- روشهای تدریس و آموزش انفرادی
بهترین روش تدریس کدام است ؟
شاید روش تدریس ثابتی وجود ندارد و بسته به شرایط میتوانیم از روشهای مختلفی استفاده کنیم.
برخی از این عوامل و شرایط عبارتند از:
- هدف آموزشی
- موضوع درسی
- سطح مخاطبان
- سن و جنسیت مخاطبان
- شخصیت مدرس
- امکانات موجود
- تعداد دانش پذیران
- فضای آموزشی
- و….
دیدگاهتان را بنویسید